EHBO op Koningsdag
3 augustus 2018
Dat ze nog maar kort in het bezit zijn van het Diploma Eerste Hulp weerhield ze niet toen de vraag kwam of ze als eerstehulpverlener wilden helpen tijdens Koningsdag. De twee derdejaarsstudenten Verpleegkunde aan het Hoornbeeck college in Kampen, Angela (18) en Geerke (20), delen hun ervaring.
Wanneer Geerke en Angela de vraag krijgen, reageren ze gelijk enthousiast. ‘Het leek ons heel erg leuk! Later willen we in een ziekenhuis gaan werken. Dit leek ons een leuke uitdaging en mogelijkheid meer ervaring op te doen’, vertelt Geerke.
Ankie Last, Instructeur Eerste Hulp bij het Hoornbeeck College, had ze de vraag gesteld. ‘Ik ben al vanaf 2001 werkzaam als docente Zorg en Welzijn, en sinds 2013 als EHBO-instructeur bij het Hoornbeeck College. Vroeger was ik actief bij de lokale Rode Kruis-afdeling en SIGMA-teams. Het bleef kriebelen en ben toen eerste hulplessen gaan geven en heb het Diploma Instructeur Eerste Hulp gehaald. Ik zie de noodzaak voor de studenten om EHBO te krijgen binnen hun opleiding. En omdat je juist in de praktijk leert handelen, was ik dan ook blij om te zien dat Angela en Geerke zo snel en enthousiast reageerden’.
Koningsdag
Op Koningsdag zijn ze al vroeg uit de veren, want ze moeten zich om 7 uur ’s ochtends melden op de EHBO-post in het centrum van Groningen. ‘Toen we aankwamen, werd er een uitleg gegeven over wat er van ons die dag werd verwacht. Vervolgens kreeg ik een portofoon en Geerke een EHBO-tas’, vertelt Angela. ‘We kregen een plattegrond mee van het gebied waar wij moesten lopen. Verder werden we in het diepe gegooid’, vertelt Geerke. ‘In het begin ben je een beetje zenuwachtig, want je voelt je verantwoordelijk. Je wil iemand goed kunnen helpen. Maar voornamelijk waren we enthousiast dat we iets konden doen.’
De dag begint rustig. Langzaam wordt het drukker op straat. ‘Terwijl we rondliepen, kwam er een vrouw op ons af. Ze vroeg of we konden helpen. Een vrouw was met haar hoofd op de stoeprand gevallen. Ze had een tand door de lip en een paar tanden waren afgebroken’, vertelt Angela. ‘We hebben de vrouw rustig laten zitten en met wat ontsmettingsmiddel hebben we de wond schoongemaakt. Bij een restaurant hebben we water gehaald om de mond schoon te spoelen’, aldus Geerke. Daarna nemen ze de vrouw mee naar de EHBO-post en dragen haar over aan de professionals.
Verder blijft het de rest van de dag redelijk rustig. ‘We konden via de portofoon horen wat er allemaal plaatsvond tijdens de dag. De meeste mensen werden onwel door de warmte’, vertelt Geerke. Om 15.00 uur zit de dienst er weer op.
Trots
Ankie is trots op haar studenten: ‘Het is geweldig om te horen hoe adequaat ze handelen. Ze staan stevig in hun schoenen. Ik vind het heel knap wat ze gedaan hebben. Ik leer mijn studenten altijd dat ze moeten handelen met de middelen die ze hebben.’
Praktijk
Dat de EHBO-lessen vruchten afwerpen, blijkt uit de verhalen die Ankie regelmatig hoort. ‘Tijdens een stage hebben twee studenten iemand moeten reanimeren. Ze vonden het niet alleen heel fijn dat ze iets konden doen, maar ook dat ze wisten hoe ze moesten handelen’, vertelt Ankie. ‘Recent waren de studenten bij een klimbos. Een vrouw ging van een glijbaan en kwam verkeerd neer met haar voet waardoor deze scheef stond. De studenten kwamen direct in actie, 1-1-2 gebeld en de vrouw gerustgesteld en afgeleid terwijl ze wachtten op de hulpdiensten. Ze hebben echt goed gehandeld!’
Voor Geerke en Angela was Koningsdag niet de eerste keer dat ze eerste hulp hebben verleend. Geerke vertelt dat ze eerder heeft geholpen bij een reanimatie: ‘De buurman was bezig met de dakgoot toen hij een hartaanval kreeg. Direct schoten een aantal mensen te hulp en begonnen met reanimeren. We hebben met elkaar geprobeerd alles te doen om het leven te redden. Helaas heeft hij het niet gered. Deze gebeurtenis heeft mij meer motivatie gegeven om mijn studie af te ronden.’